Friday, October 11, 2013

MERPATI SUMBAT DI KAHERAH


Biasalah saya, kalau berjalan ke tempat orang saya memang suka merasa makanan tempatan. Ia bagi rasa adventurous. Saya akan jadi teruja dan rasa ralat bila tak menjamahnya. Tapi syaratnya mestilah halal dan tidak mendatangkan was-was. Selain halal saya juga sangat cerewet soal kebersihan. Jadi catatan saya ini sebenarnya kisah perjalanan saya ke Kaherah, Mesir pada Oktober 2012. Aidiladha bakal menjelang tandanya genaplah setahun, kerana waktu saya pulang ke tanahair dulu, dua hari sebelum raya haji. Rasa ralat juga tidak menyambut Aidiladha di sana, kerana cara sambutannya berbeza dan cukup meriah acara korbannya. Tak ada rezeki.

Bila di Kaherah, perasaan jadi berbeza. Kota metropolitan itu sangat sesak dan berdebu. Dalam hati saya penuh kekhuatiran bila berdepan soal kebersihan. Sepanjang jalan sam ada di kaki lima atau di tangga rumah, debu yang merata dan kering. Ia kesan daripada padang pasir apatah lagi udaranya sangat kering. Jadi dalam hal saya yang memang suka makan-makan terpaksalah saya berhati-hati. Untuk entry kali ini saya nak cerita kisah makanan yang popular di Cairo, saya panggil Merpati Sumbat tapi nama sebenarnya Hamam Mahshi. Yang dalam gambar benda berkepak tu. Itulah hamam mahshi.  Sebelahnya ialah kofta. Kat Malaysia pun ada, sekarang kan popular masakan Arab. Ia daging cincang yang digaul dengan rempah dan daun herba kemudiannya dipanggang.

yang dalam gelas itu, bukan minuman tetapi sup. Rasanya macam stok rebusan
daging dicampur dengan rempah. Sedap juga. Saya boleh tambah.
Sepanjang 10 hari saya di sana, saya ambil satu hari penuh berjalan sekitar Cairo khususnya berhampiran pasar Khan Khalili dan Westubalad. Ini memang kawasan syurga beli belah. Kalau mahu jubah yang harga beratus di Malaysia, di sana boleh dapat puluhan ringgit sahaja. Sekitar pasar Khan Khalili itu ada banyak restoran khususnya yang menghadap masjid Sayyidina Hussin. Harga makanan di situ sangat mahal kerana ia tumpuan pelancong. Jadi saya dibawa oleh salah seorang penjual jubah ke sebuah restoran yang popular tetapi harus melalui lorong kecil. Risau juga takut diapa-apakan, al maklumlah bersama saya ada dua gadis jelita (bila saya kata jelita... mereka memang jelita kalau tidak masakan penjual sanggup membantu menunjukkan kedai makan ini). 
Ini restoran depan masjid sayyidna Hussin.
jangan makan di sini - MAHAL!
Setibanya di restoran itu, kami tidak tahu nak pesan apa. Penjual jubah sudah berlalu. Lalu mata saya meninjau meja sebelah. ternampaklah saya merpati tergolek atas pinggan. Saya pun tunjuk saja mahu merpati itu. Dua gadis teman saya, Hana dan Mira, takut nak makan merpati itu, nampak macam bukan burung, dengan bentuk seketul keras. Maaflah saya perlu menerangkannya, tiada gambar satu-persatu yang boleh saya ceritakan. Tapi isi merpati sangat lembut. Di dalamnya disumbat nasi yang telah dimasak terlebih dahulu bersama rempah arab. Memang rasa nasi didalamnya tidaklah seperti nasi mandy atau madghut, tapi bagi saya ia boleh dimakan. Daging merpati sedap diratah dan disulam dengan salad dan acarnya. Kofta yang kami pesan datang bersama acar dan roti yang dipanggil aisy. Kenapa aisy? Kerana roti itu simbol kehidupan. Aish maksudnya hidup. Teksturnya tidak lembut, sedikit liat dan berpasir. Tapi enak sekali bila kita sumbatkan daging kofta dan acar dengan sedikit sos putih kedalamnya. Memang lazat. Saya ulang dua kali datang ke kedai ini.
Eh ni ada satu foto dalam badan merpati tu.
hasil bedah siasat, lihatlah isi kandungannya.
Di sekitar Khan Khalili ramai sekali menjual roti ini. Mereka kelihatan miskin dan menjunjung roti bertingkat-tingkat. Saya cuba merakam foto tapi dimarahi. Roti itu dijual hanya berapa sen sahaja. Penjualnya dari wanita tua sehinggalah budak lelaki belasan tahun, tersentuh hati saya melihat susahnya mereka mahu menghabiskan bersusun-susun roti aisy. Yang pada pandangan saya kalau habis kesemuanya, hasilnya tidak sampai RM15.

Kalau ada peluang datang ke Kaherah, banyakkan minum air, sifat tegas sangat penting kerana orang mereka suka ambil peluang tapi mereka peramah dan mesra. Wanita jangan berjalan seorang elok ramai kerana selalu ada kes. Bahasa jadi masalah kerana bahasa Arab sahaja yang dituturkan jadi elok cari kenalan yang tahu berbahasa Arab, hubungi pelajar Malaysia al Azhar. Sini kenderaan penuh, jalan jem jadi merancang masa sangat penting. 

Inilah dua gadis itu; Hana dan Myra - Cantik ke tidak?
Kamu berdua memang lucu, gila-gila dan sporting!
Ada kisah lucu sepanjang hari itu tapi kami
betul-betul enjoy berjalan. Yang penting
mereka sangat popular di khan khalili.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...