Monday, June 10, 2013

ROJAK KELANTAN (COLEK MALAH)


Biasa bila balik kampung, saya akan kumpul adik beradik yang kat Pasir Mas untuk makan-makan di rumah Mek. Saja untuk berkumpul, peringat balik waktu arwah Mek dan Wan ada. Kalau berkumpul tu, biasanya kami masak-masak dan makan nasi lah. Anak-anak buah dah berbelas dari 4-5 keluarga. Kat Pasir Mas, saya masih ada 3 beradik yang menetap. Adik beradik dari 10 orang. Yang lain dah tinggal merata-rata; 4 di KL-Selangor, 1 orang di kuala Krai, 1 bujang dan 1 lagi dah meninggal. Jadi bila dapat berkumpul, dapatlah kami temukan anak-anak dengan sepupu mereka dan tentu sekali anak saudara kenallah pak saudaranya.

Tapi pulang saya kali ini, agak kelam kabut juga. Tidak sempat hendak masak yang berat-berat. Lalu keluarlah dalam kepala saya nak buat colek malah. Dulu masa kecil dulu, Mek berniaga colek malah waktu petang dan malam dalam bulan puasa. Masih boleh diingat cara ramuannya. Memang memang cerewet bila memasak, tepung cekodok dan kuah colek malas mesti cukup rasanya, kalau kurang maka otomatik tak sedaplah colek malah ni.
Saya tak tahu macam mana nama colek malah ini muncul, bagi orang kelantan, rojak itu bukan istilah asal. Rojak selalu dirujuk kepada masakan mamak. Colek mungkin terbit dari perbuatan semasa memakan makanan itu di mana, kita mencolek sos. Jadi kalau makan mangga atau jambu dicolek dengan sos kicap, gula dan cilipadi (kicap boleh diganti dengan cuka). Begitu jugalah dengan colek perut, pelepung (paru) ataupun cekodok kangkung ni. Ianya dicolek dengan sos yang dibuat dari kacang dan air asam. Perkataan MALAH maksudnya malas, saya kurang arif, agak-agaknya sebab cara membuat cekodok ni agak ringkas maka malas lah namanya.

Ada  beberapa bahagian yang perlu disediakan untuk membuat rojak kelantan ini, ia boleh dipecahkan kepada tiga iaitu cekodok, kuah dan ulam. Bahan lain dikira tambahan seperti keropok dan tauhu goreng.



Cekodok
5 cawan tepung gandum di campur dengan 2 sudu kecil soda bikarbonat. Bubuh sesudu garam. Masukkan air dan kangkung yang dipotong kecil-kecil(masukkan batangnya sekali). Adunkan sehingga teksturnya boleh diceduk dan terbentuk.

Kuah
1 kilo kacang tanah digoreng tanpa minyak. Buang kulit dan tumbuk (kalau dikisar ia kurang beri kesan 'crunchy'). Asam jawa secawan digaul dalam air dan ambil patinya. 10 tangkai cili kering dikisar halus (buang bijinya), 1-2 biji bawang putih. Garam dan Gula melaka. Semua bahan itu dimasak sekali, ia tidak perlu pekat sepeti kuah rojak buah atau kuah sate. Cukup sekadar cair.

Ulam
Taugeh dicelur dan timun batang dipotong halus

Lain-lain bahan tambahan
Bahan-bahan ini menjadi penambah seri seperti keropok goreng dan tauhu goreng yang dipotong kecil.

Rojak ini juga sedap dimakan dengan ikan celup tepung atau paru goreng.

7 comments:

  1. olohh sedaknya tengok kuoh colek tu..telior kawe wehh..

    ReplyDelete
  2. buatnya sekejap aja... boleh simpan dalam peti ais.

    ReplyDelete
  3. salam kenal..
    dok google cari resepi colek malah, terlompat masuk blog ni hehe..saya ore pasemah jugak :)
    -imm-

    ReplyDelete
  4. Salam kenal
    Sedaknyo..kalu x keno caro, x jadi jeput malah tu..aduh rindu weh ko kelate ku...:)

    ReplyDelete
  5. Salam kenal ore kito..pete2 duk cari caro buat colek malas.. Sosnya tu.

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas perkongsian... bijok...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...