Tuesday, May 28, 2013

TORTILLA GORENG PERENCAH MAGGI


Petang semalam waktu anak-anak sibuk main di bawah, saya di rumah memikirkan makan petang mereka. Lunch kami keluar, cari nasi ayam di pasar rakyat Ampang. Sedap juga nasi ayam abang misai, harganya RM6 sepinggan. Masa sedang fikir apa nak bagi anak makan, saya ke stor tengok stok-stok yang ada. Memang nampaklah ada macam-macam pasta, tapi takkan makan pasta lepas makan nasi ayam. Jadi saya ternampak roti tortilla yang nyaris nak habis tempoh. Kepala berpikir nak masak apa tortilla ni. Boringnya. tiba-tiba mentol menyala *ting*. Saya buka peti ais, nampak ada separuh lagi 'minced meat' yang diguna isteri saya (dia masak makaroni goreng tempoh hari). Biasa kita tengok orang makan tortilla cara 'wrap' atau 'roll' kan? tapi kali ni, LB buat dia lain sikit, LB goreng!! Macamana tu?  Ini resipinya.

Bahan-bahan:

4 keping tortilla (sebab 4 orang yang mau makan) - bakar atas kuali jangan sampai rentung nanti pahit. Bila sudah bakar, gulung tortilla tu, kemudian potong macam kita hiris telur dadar, bagi dia melingkar macam ular.

Bawang putih dan bawang besar setengah labu, cincang dadu. Tumis dalam minyak zaitun (minyak cap buruh pun boleh). Masak hingga kekuningan dan wangi.

Masukkan daging cincang (sukatan tu dalam 500g). Kalau banyak tambahlah bawang tu. Masaklah biar berbiji-biji teksturnya. Kemudian masukkan perencah kari maggi, garam dan lada hitam. kacau seketika.

Masukkan tomato ceri, lada benggala dan habatus sawda (yang ni terpulang).

Akhir sekali, masukkan tortilla tadi, gaulkan seketika, jangan lama nanti tortilla layu.

Mudah kan? 

2 comments:

  1. menu ringkas tapi menarik. cik kem ni pandai eksprimen la.hem takut nak eksprimen,sokmo ikut resepi sangat.

    ReplyDelete
  2. masak aja mak engku... jgn taruk minyak tanah sudahlah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...