Saturday, May 18, 2013

FRENCH TOAST ALA MY MOM

Dapat nescafe panas memang sodap.
Memang dalam hidup ni, waktu malas selalu ada. Tambah-tambah masa bila kita leka dengan sesuatu atau tak cukup rehat. Bila datang masa malas, makan apa yang ada saja. Kalau dinner atau lunch tu kadang-kadang telur mata dengan kicap pun layan. Kadang-kadang rebus ikan (kukus) banyak-banyak, simpan lepas itu bila nak makan, goreng aja, makan dengan sambal atau ulam. Masuk jugak.

Bercerita pasal menu malas ni, saya ada kuih malas dan sangat segera. Makanan ni dah jadi turun-temurun dalam keluarga belah saya. kalau masa budak dulu, menu ni Mek akan masak kebiasaannya di bulan puasa. Al-maklumlah nak beli kuih kat pasar, duit selalu tak cukup. Jadi inilah menunya, peliknya kami adik beradik suka. Mek beli roti bantal (roti mamak macam roti kopitiam tu) potong panjang-panjang, bolehlah makan kami sekeluarga yang 9 beradik ni. Jadi ini dia menunya, kami panggil Roti Celup Telur tapi nama glamournya French Toast; biasanya wife akan masak Ini waktu petang atau malam-malam untuk supper semasa tengok tv, seronok layan ni. Perlukah saya beri cara membuatnya, tak payahlah...

Beli aja roti gardenia potong empat segi, telur dikacau sebati, panaskan minyak, celup roti dalam telur kemudian masuk dalam minyak yang panas. Jangan leka sebab tak mahu 'brown' sangat nanti roti tu sedut minyak banyak. Eloknya kuning-kuning sikit aja (walau dalam foto tu dah brown, anak suka yang garing). Angkat kemudian tabur gula atau cicah dengan madu. Makan gitu saja pun sedap atau cicah dengan sos.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...