Sunday, June 23, 2013

JEREBU BAGI CUTI


Gambar atas saya ambil dari azizulhakim91.blogspot.com. Anak-anak saya gembira bila diumum esok cuti sekolah sebab jerebu. terus mereka berhenti buat 'homewor' kerana esok ada masa lagi. Boleh macam tu? Apa lagi, saya gunalah kuasa superhero saya, jangan main-main.

Masalah jerebu ni bila nak selesai, saban tahun inilah isu yang kita hadapi dengan negara Indonesia. Bila kita salahkan mereka, jawapan yang diberi patah balik kat kita. Katanya pengusaha datangnya dari Malaysia dan Singapura. Habis kelu lidah kita.  Tapi memang patutpun kerajaan isytihar cuti sekolah kerana jerebu hari tebal betul. Dalam rumah pun boleh berkabus. Di luar, cuaca redup tapi bahangnya menyakitkan. Udara tidak bergerak. Pokok tak goyang, kulit gatal dan mata kita jadi berair. Memang bagus langkah kerajaan ni.

Saya bukan apa, budak-budak ni, mana dia kisahkan jerebu. Kalau nak main bola mereka tetap main bola. Anak lelaki saya, bawah matahari terik tengah-tengah jam 3 petang tu, dia boleh main bola dengan senang hati. Habis kulit dah mengalahkan Baloteli dah. Mereka tak hairan dan tak faham bila kita kata jangan main kat luar. Bila dah sakit barulah mereka duduk di rumah.

kat rumah kami dah tutup semua pintu dan tingkap, hanya tingkap kecil saja dibuka. Masa kami biarkan rumah tertutup, memang berkabus dalam rumah. Dahsyat lah jerebu ni.  Susah bila kita cuba beritahu orang yang tak erti nak faham. Syarikat yang buat hal ini, tidak kiralah mereka orang Malaysia atau Indonesia, saya anggap mereka ini, hanya fikir untung dan tidak kisahkan dunia. Orang macam ini, kalau kiamat pun mereka masih tetap nak untung.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...