Thursday, June 27, 2013

NASI HARUM WANGI DAN HATI MANIS


Kali ini saya masak nasi. Special sikit sebab ia berwarna kuning. Macamlah special kalau warna kuning tu. Sebenarnya idea asal, saya cuma mahu masak lauk sahaja dan makan dengan nasi putih. kemudia idea saya berubah, saya fikir "why not buat nasi goreng hati ayam" tapi lepas tu muncul idea lain pulak "aku masak hati tapi regunya dengan nasi khusus untuk lauk ini". Maka jadilah resipi ini. Daripada nasi goreng, saya ubah suai menjadi nasi berempah. Bolehlah cuba. Jom tengok resipinya.

Nasi Harum Wangi

Nasi putih dua empat cawan
dua sudu mentega
satu sudu minyak zaitun
1 sudu habatussawda
1/2 sudu halba
1 sudu serbuk kayu manis
1 sudu jintan putih jintan manis
2 kuntum bunga lawang
2 sudu teh serbuk kunyit
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
garam
lada putih

tumis kesemua bahan, masukkan nasi dan serbuk kunyit. Kacau hingga lembut nasi dan bergaul emas kekuningan.

Hati Manis
500 gm hati dan pedal ayam
1 labu bawang besar potong
1 inci halia
3 ulas bawang putih
3-5 biji tomato ceri
1 biji lada cameron
4 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
garam
lada hitam
lada putih

Goreng hati dan pedal sehingga masak dan sedikit garing. Angkat dan tumis bawang besar, halia dan bawang putih. Masukkan garam, lada hitam dan lada putih. Terus masukkan kicap manis, sos cili dan sos tiram. Kacau sehingga pecah minyak. Masukkan semula hati dan pedal tadi. Bila dah bergaul dengan sos, akhiri dengan tomato dan cili cameron. kacau seketika jangan sampai layu.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...