Tuesday, June 11, 2013

PASAR SITI KHADIJAH : MISI 3 JAM


Kalau tak ke Pasar Siti Khadijah rasa macam tak lengkap balik kampung. Hajatnya nak cari periuk tembaga tapi dalam cari punya cari, tak berkenan. Banyak benar tembaga dari Siam. berkilat sangat, macamana nak pakai buat masak kan? Saya cari yang tempatan, buatannya kasar tapi boleh buat lasak. Rata-rata kedai yang jual tembaga tu, kalau periuk bertelinga saiz kurang sebesar periuk nasi letrik harganya dah RM400, yang besar sekali harganya RM700. Mak oiii terduduk sekejap. Mahalnya!!! Boleh beli peti ais satu pintu harganya. Cash!!

Jadi saya simpan dulu niat tu, sampai saya jumpa yang tempatan dan harga yang berpatutan. Terus kami ke agenda kedua, cari sambal daging. Serundinglah maksudnya. Orang kelantan sebut Sambal daging. Jenuh kami berpusing mencari dan ambil rasa serunding yang cecah selera, akhirnya kami berhenti kat gerai hujung. Belilah kami semua jenis serunding. Bulan puasa nanti, kalau tak tahu nak bersahur dengan apa, ratah saja serunding ni. Sambil beli serunding tu, sempatlah sambar dodol 3 jenis pandang, gula melaka dan durian. Dan beberapa jenis kekacang.


Masuk agenda ketiga, kami ke food court, cari makanan yang ringan-ringan. Saya suka makan kat atas pasar ni, suka dengan suasananya. Tidak semua gerai tu sedap dan bersih tapi seronok duduk di kerusi sambil mengadap makanan di meja. Stailnya macam warung di kampung. lebih seronok kalau sebelah kita, orang-orang pasar duduk minum, seronok mendengar topik dan cara mereka berbual. Jadi hari tu, memang niat saya nak makan sup perut. Lalu kami cari gerai. Ini pertama kali saya makan sup di pasar ini, senang saja nak kenal gerai yang sedap, tengok ramai atau tidak customernya. Memang, gerai Kak Ani Sup yang kami singgah ni, orang terpaksa menunggu giliran untuk duduk. Dan rasa supnya memang da-boom. Isteri saya pesan sup perut sahaja, saya terpana dengan maggi lalu timbul idea untuk request sup perut maggi, ternyata ia memang meletop! saya rekomen adik kakak kalau ke pasar cari gerai ini.


Agenda keempat, kami turun ke aras bawah mencari kuih-muih. Memandangkan kami pergi sudah petang jadi banyak kuihnya sudah habis. Dapatlah kami beli Blebab, tepung bungkus dan tapai. Tapi melihatkan jenis-jenis kuih yang dijual memang meriah.


Kita ni kalau berjalan ke tempat orang, nak mengenal cara budaya mereka, cara pergaulan mereka, singgahlah di pasar. Ada banyak bahan dan asas budaya ada di dalamnya. Pasar ini dibuka seawal 7.00 pagi sehingga lewat 6.00 petang. Kalau ke sini, sangat mudah mendapatkan pengangkutan terutama teksi...opps beca.

2 comments:

  1. cekem saya kalu balik pasir mas, saya gi beli rumah tauke sabariah, rumah hijau besar gedang tepi pade nok gi ghata panje tu..

    ReplyDelete
  2. oo rumah macam istana tu, klass awak. saya tak berani nak masuk rumahnya...saya macam salah lokasi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...