Monday, December 9, 2013

CUTI SEKOLAH YANG HAMBAR

foto ini saya rakam waktu saya
di pintu bertolak. 

Entah kenapa saya jadi kesian dengan dua anak saya. Sepatutnya cuti sekolah adalah masa mereka bercuti. Istilah bercuti ini agaknya seperti melancong ataupun balik kampung. Tapi tahun ini, rancangan berubah. Kedua-dua anak buat pilihan tak mahu balik kampung. Dia merayu supaya mereka tidak dihantar tinggal dengan datuk neneknya. Kalau tidak, setiap bulan disember, saya dan isteri harooray tengok wayang bersama atau dinner hingga lewat malam.

Saya tanya mereka kenapa tak mahu balik kampung, kata mereka 'bosan'. Saya faham benar dua beradik ni. Bosan kerana biasanya bila cuti sekolah kami hantar mereka untuk masuk kem agama di kampung. Kira dua ke tiga minggu jugalah. Jadi ini auta mereka. Satu lagi yang saya faham, mereka tak betah dengan disiplin neneknya. Memang saya akui, mak mertua saya garang. Pantang kalau perangai kurang sikit dimarahnya. Saya pun dimarah lagikan cucu-cucunya. Jadi, saya congak jugalah memandangkan anak sulung sudah 13 tahun. Riak remajanya sudah nampak. Saya setuju tapi saya pun ada syarat juga. Mereka tetap kena ikut kelas agama. Tapi saya bawakan seorang ustaz untuk mengajar tiga kali seminggu ke rumah. Anak-anak saya setuju asalkan tidak balik kampung.

Cuak saya pun ada juga, kerana sepanjang cuti sekolah ini, saya pun ada dua tiga projek yang mem'busy'kan saya di luar. Sekejap-sekejap saya outstation. Lepas outstation saya berlari ke projek lain pulak. Jadi masa untuk mereka hanya sebelah pagi sahaja. Bila petang saya sudah keluar rumah. Dengan penat, saya tak sempatlah nak masak-memasak jadi kami banyak makan di luar. Saya kira itupun satu cara untuk mereka rasa bercuti, tidak terkepun dalam rumah sahaja.

Ikut rancangan, cuti sekolah ini jugalah saya janji mahu bawa mereka keluar. Setakat ini pasport sudah saya siapkan. Cuma jadual dan penginapan belum saya buat. Harap-harap dapat saya penuhi janji itu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...