Friday, September 13, 2013

CARI MAKAN DI SAN MIGUEL MERCHADO


Masih mahu tahu kisah di Madrid, Spanyol? Sebenarnya banyak lagi foto menarik yang tidak sempat saya kongsi. Waktu tidak mengizinkan untuk muat naik entry. Kalau masukkan foto saja, kurang 'best' entry jadinya. Jadi kali ini saya mahu cerita pasal sebuah pasar di madrid. Pasar ini dikira yang tertua dan masih mengekalkan bentuk asalnya. Ia diubah-suai dan ditukarkan konsep jualannya dari sebuah pasar basah menjadi sebuah pasar tumpuan pelancong. Ia menghidangkan pelbagai makanan, buah dan cenderamata. Dikatakan pasar ini dibina pada tahun 1916 (sudah hampir 100 tahun). Pasar ini dibuka setiap hari dari jam 10 pagi - 12 malam kecuali hari Sabtu, Khamis dan Jumaat yang ditutup pada jam 2.00 petang.


Kalau dilihat kepada struktur, tiang-tiangnya masih besi lama. Waktu memasuki pasar ini, walau penuh sesak dengan orang ramai tapi kita tidak rimas dan sesak nafas. Pengudaraannya sangat baik walaupun ketika itu musim panas.


Betapa segar dan montelnya buah tomato ini. Kalau saya menetap di sini, confirm yang segar-segar sahaja jadi hidangan. Di bawah ini adalah gambar gerai yang menjual makanan berasaskan makanan laut. Dihidang dengan atas sekeping roti, sedikit sayur dan minyak zaitun. Ia disebut tapas. Sekeping tapas berharga 1 euro. Memang syoklah saya membaham.


 Foto-foto di bawah ini pula adalah antara makan-makanan yang dijual. Buah zaitun yang dijeruk dijuah bersama dengan daging atau sayuran. Saya tak membelinya kerana was-was dan terlihat daging khinzir dalam gulungan olive. Manisan yang popular turut dijual, kita boleh lihat baklawa yang memang buat mulut saya basah. Foto ketiga adalah churos. Siap ditulis di kaunter yang ia halah dan tidak mengandungi 'lard'. Baguslah mereka peka dengan muslim. Bila makan churos dan cecah kuah coklat yang pekat... ohh awesome!

 Dalam pasar San Miguel juga terdapat sebuah kedai yang menjual berbagai cenderamata. Menarik tapi sedikit mahal jika dibandingkan dengan harga di kedai-kedai di luar sana. Tapi cara mereka menyusun dan mempamerkannya memang menarik dan bersih. Foto kedua masih juga makanan berasaskan buah zaiton. Tak halal lah beb! Yang merah menyala dan membangkit gelora jiwa itu ialah buah cherry. Memang datang ke sebelah sini kalau tak menikmati cherry sangat rugi. Aduhai sedapnya, manisnya, segarnya! Kecur liur saya waktu menulis.. teringat!


Di bawah ini gerai menjual pastry dan manisan. Oleh kerana semasa saya di sana ada perarakan LGBT jadi kedai-kedai di sana pun turut meraikan perayaan itu. Yang warna pelangi itulah tart LGBT!


Foto-foto di bawah adalah beberapa makanan yang saya makan. Yang paling tak sedap ialah 'squid paella' yang dimasak berasaskan sotong dan bawang putih sahaja (rasanya begitu). Alahai bunyi macam grand tapi tak sedap langsung... memang tak sedap. foto (1) tapas seafood. Saya beli tapas salmon, octopus dan abalone. 3 euro sahaja. Best. Dan foto (2) hidangan tapas bersama dua jenis keju. Sangat popular blue cheese, jadi saya pun mahu mencubanya, bila masuk saja ke mulut ya Allah, rasa masam, masin dan berkulat. Belacan lagi best!

  

Bila lihat cara orang membangunkan negara mereka, saya rasa irihati. Mereka buat cukup terperinci dan kreatif. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...