Tuesday, August 27, 2013

LAKSA KAMARUL


Tidak tahu apa nak dihidangkan kepada tetamu? Musim orang buat rumah terbuka memang banyak sekali makanan berasaskan santan dan daging. Jenuh dan kadang-kadang naik jemu. Saya kalau pergi rumah terbuka, ambil rasa sahaja rendang dan lemang. Tapi kalau ada laksa penang atau mee soto, kami bedal. Sebagai menggantikan menu-menu biasa di musim raya ni, saya mahu syorkan satu resipi, resipi ini saya cipta pada tahun 1999. Dah lama tu tapi jarang-jarang sekali saya persembahkan kepada tetamu. Foto di atas pun, saya ambil semasa saya masak untuk keluarga dalam bulan Ramadhan lalu.

Kenapa namanya Laksa Kamarul? Haaa... sebab ia berbeza dari laksa biasa dan ia boleh dimakan sama ada dengan angel hair atau bihun atau  kuetiaw (paling best). Laksa ini tidak menggunakan ikan tapi udang kering. Saja nak bagi gempak lalu diletakkan 'Kamarul' sebagai kredit kepada penciptanya.

Ambillah resipi ini untuk 4 orang;

Bahan dikisar:
4 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
1 batang lobak merah (saiz sederhana)
2 biji tomato (saiz sederhana)
udang kering (segenggam tapi terpulanglah kalau nak lebih pun takpa, ia direndam dalam air panas sebelum dikisar)
8 tangkai cili kering (rendam air panas dulu tapi kalau guna cili giling pun ok)
1 inci halia

Setengah ekor ayam dipotong kecil
air dua jug
garam
gula
lada hitam
lada putih
1 batang serai
daun sup

Hiasan dan sisipan:
Udang yang telah direbus
lada merah dihiris
sawi yang dicelur
taugeh

Cara membuat:
Tumiskan dua biji bawang merah dan dua ulas bawang putih untuk wangikan masakan, bila agak kekuningan baru masukkan bahan yang dikisar. Masak sehingga pecah minyak. Masukkan ayam dan kacau seketika sehingga isi ayam kelihatan mengecut. Masukkan air dan biarkan mendidih. Kemudian masukkan kesemua bahan untuk kuah. Biarkan ia seketika.

Selamat mencuba.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...