Sunday, August 25, 2013

JOM TENGOK 'TANDA PUTERA'


Sempena bulan kemerdekaam, marilah kita ke panggung, sama-sama kita semarakkan semangat serta meningkatkan pengetahuan kita tentang sejarah tanahair. Filem Tanda Putera akan mula ditayangkan pada 29 Ogos 2013, eloklah kita bawa keluarga, kekasih atau teman-teman ke panggung. Filem macam ini LB rasa patutlah kita sokong. Ia mengenai jatuh bangunnya bangsa Malaysia dan semestinya boleh meningkatkan perasaan cinta kepada tanahair. 

Sinopsis:

Filem ini mengisahkan tentang persahabatan yang akrab di antara Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak  dan Timbalannya, Tun Dr. Ismail yang terpaksa berahsia serta mengetepikan masalah kesihatan yang dihadapi masing-masing bagi memulihkan keadaan negara ekoran daripada tercetusnya peristiwa hitam pada 13 Mei 1969. Tun Abdul Razak terpaksa menyimpan rahsia tentang penyakit leukemia yang dihidapinya kerana tidak mahu keluarganya tertekan. Beliau juga bimbangkan keselamatan negara pada ketika itu. Mereka berdua juga telah berkongsi doktor melalui Dr. Macpherson . Bilik bacaan di rumah Tun Dr. Ismail telah dijadikan klinik rahsia untuk rawatan mereka tanpa pengetahuan sesiapa termasuk kaum keluarga Tun Dr. Ismail sendiri.

Apabila mengetahui penyakitnya akan membawa maut dalam masa dua tahun, Tun Abdul Razak bersyukur kerana rakan baiknya iaitu Tun Dr. Ismail yang juga dianggap sebagai orang kepercayaannya, bersifat jujur dan berintegriti akan dapat meneruskan rancangan mereka bagi pembangunan negara. Tun Abdul Razak juga yakin Tun Dr. Ismail akan dapat menunaikan janji untuk menjaga keluarganya nanti. Tetapi, apabila terjadinya perkara yang tidak disangka-sangka olehnya, Tun Abdul Razak mendapat kejutan besar yang hampir memudaratkan lagi kesihatannya.

Kalau nak tahu kesudahannya... ke panggunglah kita. Jangan tunggu di TV saja.

Di bawah ini, lagu tema Tanda Putera berjudul Tanda nyanyian Awie




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...