Wednesday, July 24, 2013

TART PORTUGIS DI PESTEIS de BELEM



Heaven! Itulah perasaan bila menikmati tart portugis atau di Malaysia kita kenal sebagai tart telur di kedai yang mula-mula terciptanya resipinya. Memang jauh beza rasa antara tart di kedai ini dengan tart telur di KFC atau mana-mana bakeri yang menjual tart ini. Sejarahnya, tart ini mula dihasilkan pada tahun 1837 di sebuah kedai berhampiran monastri Belem. Sejak terhasilnya tart ini, sambutan yang hebat diterima sehingga ia ditiru dan dijual oleh kedai-kedai di seluruh Lisbon. Namun apabila saya cuba menikmati tart dari kedai lain ternyata ianya tidak sesedap tart dari kedai Pesteis de Belem.

Memang jadi ageda saya dan Tariq, apabila tiba di Portugal, makanan yang perlu dicari adalah restoran seafood dan tart portugis. Nyatanya perjalanan kami menepati sasaran. Kedai ini terletak di Belem, sebuah kawasan yang tidak jauh dari kota Lisbon. Jaraknya, kalau menaiki bas lebih kurang 10 minit perjalanan sahaja. Belem adalam merupakan pekan kecil yang menempatkan sebuah monastri (tempat belajar agama) dan beberapa bangunan serta tugu yang menjadi tarikan pelancong. Pekan ini tidaklah sesibuk Lisbon, tetapi masa kami pergi adalah musim panas, jadi ramai sekali pelancong barat ke sana. 

Memasuki kedai Pesteis de Belem macam sebuah premis pelancongan. Penuh pelanggan yang beratur dan yang menikmati pastri di meja-meja. Hari itu tidaklah sebegitu ramai berbanding dengan foto-foto yang boleh kita lihat di Google, tetapi ia tetap ramai. Kedai ini sudah menjadi pusat informasi, ada gambar dan sudut sejarah restoran itu. malah di kedai ini, ada polis pelancong bertugas bagi memastikan keselamatan kedai dan pelanggan. Begitu penting sekali kedai ini kepada Portugal. Kami dibenar melawat dan mengambil gambar sekitar restoran tetapi tidak boleh masuk ke ruang tertentu khususnya dapur. Namun kami dibenar merakam para pekerja yang sedang memasak. ia dah jadi macam sudut demostrasi pulak.


Tentu sekali anda mahu tahu bagaimana rasanya. Rupa tart ini tidaklah jauh berbeza, yang membezakannya adalah rasanya. Pastri rangup dan apabila kita menggigitnya dapat kita dengar bunyi 'krup krap' tu. Pastrinya dibakar hingga timbul kesan warna hangus dan garing. Intinya memberi rasa seimbang antara kastard dan telur. Tidak terlalu manis dan cukup sedap bila ditaburkan serbuk kayu manis dan sedikit gula. Apatah lagi dimakan bersama caffe latte...hmmmm heaven ok!. Kalau tart telur di Malaysia, kita akan rasa lebih telurnya. Dan untuk pengetahun semua, memang saya penggemar tart ini pun. Kalau ke KFC memang itu saya pesan.

itulah monastri
Menurut cerita, resipi tart ini dipegang secara rahsia oleh seorang chef yang berusia 76 tahun lebih. Katanya beliau sudah bekerja di kedai itu sejak usia 15 tahun lagi dan diwarisi dari bapa mertuanya. Hanya iga orang sahaja di kedai itu yang memegang rahsia resipi tart ini. Menurut Uncle tu, hanya telur dan susu terpilih sahaja digunakan. Dan ianya hanya diketahui oleh 3 orang tadi.


Jadi kalau berpeluang ke Lisbon, ambillah bas atau tren ke Belem. Berhenti di depan Monastry dan anda akan nampak kedai pesteis de Belem dari jarak 200 meter.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...