Sunday, August 4, 2013

BERBUKA DENGAN SAHABAT

Malam meraikan Joseph dan anak muridnya bersama isteri dan anak
lelaki saya

Saban tahun bila masuk sahaja Ramadhan, agenda mengundang tetamu ke rumah sudah jadi rutin malah anak-anak pun selalu bertanya, siapa nak datang rumah puasa ni? Lebih istimewa bila kawan saya Dr.Joseph Gonzales pun merasakan tidak lengkap bila tidak makan-makan dan berbuka bersama semasa Ramadhan. Biasanya saya tidaklah menjemput lebih daripada 10 orang dalam satu masa, Al maklumlah kudrat nak memasak pun bukan hebat sangat. Jadi jemputlah lima enam orang yang berkesempatan.

 

Tahun ini mungkin kerana hujung minggu tidak banyak jadi tak dapatlah saya menjemput rakan-rakan mengikut kelompoknya. Hahaha ada kelompok juga ya. Bukan apa senang nak fokus bila bersembang. Maksud saya hujung minggu tak cukup tu sebabnya hujung minggu pertama saya baru pulang dari luar negara jadi masa bersama keluarga sahaja dan hujung minggu terakhir Ramadhan, masing-masing dah sibuk balik kampung dan saya ada acara rasmi pulak. Yang tinggal hanyalah dua hujung minggu sahaja. Nampak gayanya tak sempatlah nak undang rakan dalam senarai, kena tunggu lepas raya pulak. Insya Allah.

Nampak tak menunya tu, malam tu saya jadi chef untuk kesemua
menu kecuali minuman. Hidangannya Asam pedas daging tetel, udang
lemak ketumbar, ikan goreng sambal, ayam goreng, kerabu kacang botol,
kacang buncis hati pedal dan sambal belacan pauh putik dengan ulam.
Bagi saya, Ramadhan adalah bulan bersilaturrahim. Bulan untuk kita bersedekah. Menjamu rakan-rakan dengan masakan sendiri rasanya lebih puas dan terasa nikmatnya. Makan sama-sama dengan hidangan ala kadar. Saya ingat lagi waktu saya bujang dulu pun, masa tinggal seorang diri saya turut menjemput rakan ke rumah untuk berbuka apatah lagi bila dah berkeluarga. Lagilah seronok bila makan-makan bersama. Cuma satu saja masalah di perumahan saya ni, susah parking, tetamu terpaksa letak kereta di tepi jalan utama dan ia sangat berisiko. 

1 comment:

  1. Rakyat news,
    terima kasih atas minat yang ditunjukkan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...